Informatyka jest młodą i bardzo szybko rozwijającą się dyscypliną naukową. Bez niej trudno jest dzisiaj wyobrazić sobie funkcjonowanie wielu dziedzin życia, naukę, pracę i rozrywkę. Ważne jest aby każdy uczeń mógł zasmakować tej technologii a w przyszłości miał możliwość wyboru drogi swojego rozwoju.
W roku 2023-2024 takie zajęcia odbywały się 2 razy w miesiącu po 90 min. Program był kierowany dla każdego ucznia z klasy IV-VII interesujący się informatyką, szczególnie wykazujący uzdolnienia w zakresie korzystania z zakresu programowania, budowania elementów klocków w ramach programu ministerialnego dla edukacji "Laboratorium Przyszłości" i innych.
Realizowane treści wykraczały poza podstawę programową kształcenia ogólnego na poziomie drugiego etapu edukacyjnego. Będą one nie tylko rozwijaniem pewnych zagadnień realizowanych na codzień w dziale IT. Jest to kontynuacja dalszych treści, które były zawarte w programie Centrum Mistrzostwa Informatyki dla edukacji.
Cele ogólne.
- Rozwijanie umiejętności posługiwania technologią komputerową oraz poruszania się w środowisku programistycznym.
- Przygotowanie do korzystania ze środków techniki informacyjnej.
- Kształtowanie umiejętności posługiwania się językiem informatycznym.
- Rozwijanie zainteresowań informatycznych i technicznych oraz wdrażanie do świadomego korzystania z najnowszych zdobyczy techniki.
- Wskazywanie użyteczności komputera w nauce, pracy i zabawie.
- Rozwijanie umiejętności samodzielnego myślenia oraz samokształcenia.
Cele szczegółowe.
- Przyswojenie podstawowych zasad bezpiecznego korzystania z komputerów i sieci.
- Doskonalenie umiejętności poruszania się w środowisku Windows oraz wnikliwe poznanie programów komputerowych (Paint, Pivot, Logo).
- Rozwijanie umiejętności wykorzystania multimedialnych programów edukacyjnych wspomagających uczenie się.
- Doskonalenie umiejętności przedstawiania własnych osiągnięć, prezentowania wyników własnej pracy oraz przedstawiania informacji na wybrany temat w różnej formie i postaci.
- Rozwijanie umiejętności edycji zdjęć i grafiki.
- Nabycie umiejętności tworzenie animacji.
- Poznanie budowy sieci lokalnej oraz zdobycie wiedzy dotyczącej Internetu.
- Rozszerzenie wiedzy na temat zagrożeń wynikających z korzystania z sieci
- Rozszerzenie wiedzy na temat usług internetowych i doskonalenie umiejętności posługiwania się nimi.
- Nabycie podstawowych umiejętności drukowania i skanowania.
- Doskonalenie umiejętności gromadzenia i selekcjonowania informacji przydatnych na dany temat oraz dokumentowania ważnych wydarzeń.
- Doskonalenie umiejętności posługiwania technologią informatyczną do rozwijania swoich zainteresowań.
- Poznanie znaczenia właściwego doboru narzędzi (programów) do realizacji zadania.
- Rozwijanie umiejętności zbierania, porządkowania i wykorzystania informacji.
- Rozwijanie współpracy w grupie.
Metody nauczania
1. Wykład teoretyczny połączony z pokazem, prezentacją multimedialną lub ćwiczeniami na komputerze.
2. Karty pracy z instrukcją.
3. Praca na komputerze zgodnie z wytycznymi.
4. Różne pomoce dydaktyczne wykorzystywane w ramach "Laboratorium Przyszłości"
Zajęcia cieszą się wysoką frekwencją, średnio uczestniczy 15-20 uczniów z naszej szkoły i wywołują pozytywne wnioski.
Na zajęciach zapraszani byli goście, którzy również poprowadzili zajęcia z uczniami z zakresu robotyki (to jest w układaniu ich z klocków Lego, dodatkowo programowanie robotów Lego w II półroczu), ponadto nauczyciel informatyki zorganizował konkursy szkolne.
I konkurs był konkursem wewnętrznym przeznaczony dla uczniów z Koła Informatycznego w budowaniu i programowaniu z wykorzystaniem Scratcha. II konkurs był związany z grafiką 3D - budowaniem obiektów, jego wydrukiem z wykorzystaniem drukarki 3D z Laboratorium Przyszłości.
III konkurs aktualny związany jest dla wszystkich uczniów z klasy 4-8 w budowaniu obiektów rzeczywistości z wykorzystaniem programu Minecraft Education.
Zajęcia będą kontynuowane w II półroczu o rozwinięciu dodatkowych wiadomości na temat sztucznej inteligencji, świata Minecraft i szeregu dodatkowych zainteresowań. Zapraszamy.
P. Czech