Informatyka jest młodą i bardzo szybko rozwijającą się dyscypliną naukową. Bez niej trudno jest dzisiaj wyobrazić sobie funkcjonowanie wielu dziedzin życia, naukę, pracę i rozrywkę. Ważne jest aby każdy uczeń mógł zasmakować tej technologii a w przyszłości miał możliwość wyboru drogi swojego rozwoju.

W roku 2023-2024 takie zajęcia odbywały się 2 razy w miesiącu po 90 min. Program był kierowany dla każdego ucznia z klasy IV-VII interesujący się informatyką, szczególnie wykazujący uzdolnienia w zakresie korzystania z zakresu programowania, budowania elementów klocków w ramach programu ministerialnego dla edukacji "Laboratorium Przyszłości" i innych.
Realizowane treści wykraczały poza podstawę programową kształcenia ogólnego na poziomie drugiego etapu edukacyjnego. Będą one nie tylko rozwijaniem pewnych zagadnień realizowanych na codzień w dziale IT. Jest to kontynuacja dalszych treści, które były zawarte w programie Centrum Mistrzostwa Informatyki dla edukacji.

Cele ogólne.

  1. Rozwijanie umiejętności posługiwania technologią komputerową oraz poruszania się w środowisku programistycznym.
  2. Przygotowanie do korzystania ze środków techniki informacyjnej.
  3. Kształtowanie umiejętności posługiwania się językiem informatycznym.
  4. Rozwijanie zainteresowań informatycznych i technicznych oraz wdrażanie do świadomego korzystania z najnowszych zdobyczy techniki.
  5. Wskazywanie użyteczności komputera w nauce, pracy i zabawie.
  6. Rozwijanie umiejętności samodzielnego myślenia oraz samokształcenia.

Cele szczegółowe.

  1. Przyswojenie podstawowych zasad bezpiecznego korzystania z komputerów i sieci.
  2. Doskonalenie umiejętności poruszania się w środowisku Windows oraz wnikliwe poznanie programów komputerowych (Paint, Pivot, Logo).
  3. Rozwijanie umiejętności wykorzystania multimedialnych programów edukacyjnych wspomagających uczenie się.
  4. Doskonalenie umiejętności przedstawiania własnych osiągnięć, prezentowania wyników własnej pracy oraz przedstawiania informacji na wybrany temat w różnej formie i postaci.
  5. Rozwijanie umiejętności edycji zdjęć i grafiki.
  6. Nabycie umiejętności tworzenie animacji.
  7. Poznanie budowy sieci lokalnej oraz zdobycie wiedzy dotyczącej Internetu.
  8. Rozszerzenie wiedzy na temat zagrożeń wynikających z korzystania z sieci
  9. Rozszerzenie wiedzy na temat usług internetowych i doskonalenie umiejętności posługiwania się nimi.
  10. Nabycie podstawowych umiejętności drukowania i skanowania.
  11. Doskonalenie umiejętności gromadzenia i selekcjonowania informacji przydatnych na dany temat oraz dokumentowania ważnych wydarzeń.
  12. Doskonalenie umiejętności posługiwania technologią informatyczną do rozwijania swoich zainteresowań.
  13. Poznanie znaczenia właściwego doboru narzędzi (programów) do realizacji zadania.
  14. Rozwijanie umiejętności zbierania, porządkowania i wykorzystania informacji.
  15. Rozwijanie współpracy w grupie.

Metody nauczania
1. Wykład teoretyczny połączony z pokazem, prezentacją multimedialną lub ćwiczeniami na komputerze.
2. Karty pracy z instrukcją.
3. Praca na komputerze zgodnie z wytycznymi.
4. Różne pomoce dydaktyczne wykorzystywane w ramach "Laboratorium Przyszłości"


Zajęcia cieszą się wysoką frekwencją, średnio uczestniczy 15-20 uczniów z naszej szkoły i wywołują pozytywne wnioski.


Na  zajęciach zapraszani byli goście, którzy również poprowadzili zajęcia z uczniami z zakresu robotyki (to jest  w układaniu ich z klocków Lego, dodatkowo programowanie robotów Lego w II półroczu), ponadto nauczyciel informatyki zorganizował konkursy szkolne. 

I konkurs był konkursem wewnętrznym przeznaczony dla uczniów z Koła Informatycznego w budowaniu i programowaniu z wykorzystaniem Scratcha. II konkurs był związany z grafiką 3D - budowaniem obiektów, jego wydrukiem z wykorzystaniem drukarki 3D z Laboratorium Przyszłości.

III konkurs aktualny związany jest dla wszystkich uczniów z klasy 4-8 w budowaniu obiektów rzeczywistości z wykorzystaniem programu Minecraft Education.

Zajęcia będą kontynuowane w II półroczu o rozwinięciu dodatkowych wiadomości na temat sztucznej inteligencji, świata Minecraft i szeregu dodatkowych zainteresowań. Zapraszamy.


P. Czech